Pages

Tuesday 22 July 2014

Salam Ramadhan

  Setiap tahun ramadhan pasti kembali dan tahun ni lagi yang menarik perhatian ialah ramadan tiba, ramadhan tiba....... marhaban ya ramadhan.. so bila mengenang kembali tahun ni adalah paling banyak ke pasar ramadhan dan paling banyak membeli berbanding tahun sebelumnya... orang nak kata boros tak jugak kalo dipikirkan semula dengan anak yang masih baby lagi yang asyik nak uweekk je bila mama dia masak baik pergi beli je ... tahun ni anak ku hariz mempunyai strategi yang membuatkan diriku rasa kelakar je bayangkan setiap kali opah hariz nak keluar terawih dia mesti buat perancangan bagaimana nak ikut , siap naik kereta lagi, ajak mandi, mintak susu , macam-macam helah tapi bak kata pepatah akal budak nak lawan akal orang dewasa mestilah kalah.... by the way... semoga ramadan tahun ni lebih baik dari tahun yang sebelumnya ... salam ramadan.. miss u ramadan

bersama-sama ini disertakan sejarah solat terawih...
yelah kita kena gak tau sejarah solat kalo buat je tak tau asal usul pun tak menjiwai


Sejarah Solat Tarawih ialah bermulanya di Masjid Nabawi, ketika mana malam pertama Ramadhan Nabi Muhammad saw mengerjakan Solat Tarawih dan diikuti oleh sahabatnya yang berada di masjid tersebut. Malam kedua Nabi Muhammad saw mengerjakan lagi Solat Tarawih dan diikuti lebih ramai lagi para sahabatnya. Pada malam ketiga lebih ramai lagi para sahabatnya menunggu Nabi Muhammad saw untuk mengerjakan Solat Tarawih, tetapi Nabi Muhammad saw tidak hadir pada malam tersebut. Pada keesokkan harinya, para sahabat bertanya kepada Rasulullah akan hal tersebut. Rasulullah menjawab kuatir Solat Tarawih tersebut diwajibkan. Peristiwa ini berdasarkan Hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah ra bermaksud :

"Pada suatu malam Nabi Muhammad s.a.w. solat dimasjid, maka para sahabat mengikuti solatnya. Pada malam berikutnya, Baginda s.a.w. solat lagi dimasjid dan para sahabat yang mengikutinya bertambah ramai. Lalu mereka berhimpun pada malam ketiga atau keempat, tetapi Nabi Muhammad s.a.w. tidak keluar kemasjid untuk solat bersama mereka. Pada sebelah paginya Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya aku melihat apa yang kamu kerjakan dan tidak ada sesuatu apa pun yang mencegah aku untuk keluar mengerjakan solat bersama kamu semua kecuali aku khuatir kalau- kalau kamu menganggap solat itu diwajibkan atas kamu." (Riwayat Muslim)


saya sertakan lirik lagu ramadhan tiba sekali best  

Lirik Lagu Ramadhan Tiba - Opick

Ramadhan tiba 3X
Marhaban Ya Ramadhan 4X

Ramadhan tiba 3X
Marhaban Ya Ramadhan 4X

Ramadhan tiba semua bahagia
Tua dan muda bersuka cita
Bulan ampunan bulan yang berkah
Bulan terbebas api neraka

Andaikan saja Ramadhan semua
Bulan yang tiba bulan yang ada
Karena besarnya setiap pahala
yang di janjikan kepada kita

Marhaban Ya Ramadhan 4X

Dalam bersahur ada pahala
Dalam berbuka alangkah indah
Menahan diri menahan lidah
Menjaga hati menjaga mata

Banyakkan amal hari-harinya pahala
Datang berlipat ganda
Berlomba-lomba untuk ibadah
Dunia bahagia surga nanti gantinya

Ramadhan tiba 3X
Ramadhan tiba 3X

Dan semoga setiap jiwa
Diberikan ampunan-Nya
Dan semoga hapus semua
Kesalahan setiap jiwa

Marhaban Ya Ramadhan 4X
Marhaban Ya Ramadhan 4X
Marhaban Ya Ramadhan 4X
Marhaban Ya Ramadhan 4X
Lirik Lagu Ramadhan Tiba - Opick @ Lirikami

0 comments:

Post a Comment